Zabawa „Poruszam się jak…”
Ćwiczenia gimnastyczne z wykorzystaniem woreczków.
Potrzebne materiały: woreczek gimnastyczny (można go wykonać poprzez wsypanie do balona/gumowej rękawiczki/skarpetki/ woreczka strunowego sypkiego produktu, np. kaszy, ryżu, grochu, soli). Można także wykorzystać nieugotowaną saszetkę ryżu; taśma malarska lub kawałek wstążki.
- Zabawa orientacyjno-porządkowa. Dzieci biegają po sali w rytmie spokojnej jesiennej muzyki. Gdy muzyka milknie, zatrzymują się i kładą woreczki na wymienianych częściach ciała, np.: na głowie, na barku, na karku, na ramieniu wyprostowanym w przód, w tył, w bok, na dłoni, na plecach, na klatce piersiowej, pod kolanem, na kolanie ugiętej nogi, na stopie, i przyjmują taką pozycję, by woreczek nie spadł (skłon głowy w przód, opad tułowia w przód, w tył, stanie na jednej nodze).
Link do muzyki:
https://chomikuj.pl/.../RYT.../16+Bieg,5336448070.mp3(audio)
- Ćwiczenia szyi, z elementem zręczności. Dzieci stoją, mają woreczki na głowach. Na sygnał zrzucają woreczki do rąk trzymanych na wysokości pasa. Podczas kolejnych powtórzeń próbują chwytać woreczki jedną ręką, na zmianę – prawą, lewą.
- Zabawa ruchowa z elementem czworakowania. Zabawy kotka z myszką. Dzieci są kotkami. Ustawiają się w pozycji na czworakach. Woreczki (myszki) leżą na podłodze przy ich dłoniach. Kotki trącają myszki łapkami, na zmianę: prawą, lewą. Przestraszone myszki uciekają– dzieci przesuwają woreczki ruchem ślizgowym do przodu, a kotki usiłują dogonić myszki– w pozycji na czworakach zbliżają się do woreczków. Myszki ponownie uciekają i zabawa toczy się dalej.
- Ćwiczenie z elementem rzutu-Przerzuć na drugą stronę. Dzieci leżą na brzuchu na podłodze. W odległości ok. 1 m. Od głowy dziecka rozkładamy tasiemkę lub przyklejamy kawałek taśmy malarskiej. Dzieci trzymają w dłoniach woreczki, podnoszą ramiona nad podłogę i starają się przerzucić przybory na drugą stronę linii.
- Ćwiczenie stóp. Na podłodze jest linia (kładziemy tasiemkę lub przyklejamy taśmę malarską). Woreczki leżą na podłodze przy bosych stopach dzieci. Na sygnał dzieci chwytają woreczki palcami jednej stopy i przenoszą je na drugą stronę linii.
- Ćwiczenie z elementem dźwigania. Prosimy dzieci aby przyjrzały się jak są ustawione krzesła wokół stołu. Następnie ustawiamy wszystkie w szeregu a zadaniem dzieci jest ustawić krzesła tak, jak były na początku.
- Ćwiczenie oddechowe. Dzieci maszerują dookoła pokoju, unoszą woreczki trzymane w obu dłoniach przodem w górę, wykonując wdech, i opuszczają w dół – wykonując wydech.
Po ćwiczeniach gimnastycznych zapraszamy do wykonania kart pracy. W przypadku problemów z wydrukiem można na zasadzie zabawy poćwiczyć umiejętności matematyczne, np. daj 2 kredki, daj 1 kredkę itd...
W przypadku figur geometrycznych można wyciąć je z papieru i zadaniem dziecka będzie wybranie spośród nich trójkątów i każdorazowo nazwanie ich.
Pamiętajmy także, aby dzieci znalazły czas na odpoczynek, np. przy muzyce relaksacyjnej oraz zabawę swobodną ulubionymi zabawkami. Mimo tej trudnej sytuacji nie zapominajmy jednak o konsekwencji w działaniu i egzekwowaniu od dziecka zdobytych umiejętności.