Październik to miesiąc, który na całym świecie jest poświęcony AAC. AAC, czyli alternative and augmentative communication, oznacza komunikację zastępczą (alterntive communication) i wspomagającą (augmentative communication). Obecnie terminu AAC używa się w Polsce coraz powszechniej. Celem miesiąca jest szerzenie świadomości istnienia wielu różnych sposobów w jaki porozumiewają się ludzie używając pomocy komunikacyjnych. Nasze niektóre przedszkolaki zamiast wypowiadanych słów i zdań mogą używać znaków graficznych (piktogramów, obrazków, symboli), znaków manualnych (gestów) lub znaków przestrzenno-dotykowych (np. przedmiotów). Dzięki temu mogą dokonywać wyborów, podejmować decyzje, pytać, opowiadać, wyrażać myśli i uczucia – pokonywać bariery w porozumiewaniu się i stawać się niezależnymi. Użytkownikami AAC są osoby, które z różnych względów nie są w stanie posługiwać się mową dźwiękową lub nie są w stanie posługiwać się nią w sposób efektywny, w stopniu zrozumiałym dla otoczenia (m.in. osoby z mózgowym porażeniem dziecięcym, autyzmem, niepełnosprawnością intelektualną, głuchoniewidome). Jako podsumowanie całego miesiąca października chcemy Państwu przybliżyć nasze działania związane z rozwojem komunikacji alternatywnej i wspomagającej wśród naszych przedszkolaków.