,, Dzieci przekraczają delikatną granicę poznania tego, co najwazniejsze, a niewidoczne dla oka, bo dobrze widzie się tylko sercem...”
Mały Książę A. Saint - Exupery
Integracja w przedszkolu
Integracja w naszym przedszkolu to wspólne ,,bycie razem” dzieci zdrowych i niepełnosprawnych, dzieci o różnych możliwościach, potrzebach i zainteresowaniach jednoczących się we wspólnym działaniu.
Przedszkole nasze stwarza szansę na spotkanie się różnych dzieci i kształtuje w nich szczególną wrażliwość na drugiego człowieka, na jego specyficzne potrzeby, na jego doskonałości i niedostatki. Dzieci uczą się tolerancji, szacunku, szczerości, przyjaźni i wyrozumiałości.....Dzieci zdrowe i niepełnosprawne wzajemnie się poznają, oswajają ze swoją innością, wpływają na siebie, stwarzają sytuacje, które w naturalny sposób modyfikują zachowania. Naturalność reakcji wzmacnia zaufanie do siebie dzieci niepełnosprawnych i pomaga im w odnajdywaniu własnej tożsamości. Możliwość uczestnictwa w grupie rówieśniczej stymuluje rozwój dzieci niepełnosprawnych chroniąc je jednocześnie przed izolacją. Doświadczenia zdobyte w gronie zdrowych, prawidłowo rozwijających się dzieci daje im warunki niezbędne w drodze do samodzielności i opanowania licznych umiejętności i sprawności takie jak m.in. mowa, sprawności psychoruchowe oraz doświadczenia emocjonalne będące bazą do tworzenia pozytywnego obrazu samego siebie oraz kształtujące dobre relacje z innymi ludźmi.
Dzieci pełnosprawne w obcowaniu z niepełnosprawnymi rówieśnikami uczą się:
- większej tolerancji wobec innych,
- akceptowania niepełnosprawności,
- odpowiedzialności i życzliwości wobec innych,
- większej otwartości na innych,
- mają większą świadomość tego, że nie wszyscy są jednakowi, co nie znaczy, że są przez to gorsi,
- dostrzegają, coraz lepiej rozumieją ograniczenia samodzielności swoich kolegów i troszczą się o nie,
- uczą się większej wytrwałości i cierpliwości w pokonywaniu własnych trudności.
Dzieci niepełnosprawne obserwując na co dzień pełnosprawnych rówieśników:
- zapominają o swoich ułomnościach,
- nabierają większej pewności siebie,
- odnajdują swoje miejsce w środowisku, co w przyszłości umożliwi im odważniej patrzeć na świat,
- starają się im dorównać, mobilizując się do większego wysiłku, a jednocześnie lepiej się rozwijają fizycznie i psychiczne.
Zalety grupy integracyjnej:
- Mała liczebność (- dzieci niepełnosprawne są kwalifikowane na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydawanego przez publiczną poradnię psychologiczno – pedagogiczną.)
- Kolejna zaleta grupy integracyjnej to praca dwóch nauczycieli jednocześnie: nauczyciela prowadzącego i nauczyciela wspomagającego, który jest pedagogiem specjalnym. Grupy pracują w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego.
- Dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych program jest modyfikowany, czyli dostosowany do dynamiki rozwoju, możliwości dzieci i ich indywidualnego tempa pracy.
- Podczas zajęć występuje indywidualizacja w procesie uczenia się. Zadania dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych są inne, o różnym stopniu trudności, doskonalące słabiej opanowane umiejętności i wiadomości, przeznacza się na ich wykonanie więcej czasu. Najczęściej jednak organizowane są takie sytuacje dydaktyczne i wychowawcze, w których uczniowie zdrowi i niepełnosprawni podejmują wspólne, różnorodne działania, są partnerami, razem pokonują trudności i osiągają sukcesy. Sytuacje te sprzyjają nie tylko uspołecznieniu, ale podnoszą poczucie własnej wartości i budzą wiarę w swoje możliwości.
Wychowanie i kształcenie integracyjne przynosi więc korzyści każdemu dziecku w przedszkolu oraz całej społeczności przedszkolnej, a w przyszłości pozwoli stworzyć bardziej wyrozumiale, tolerancyjne i pozytywnie nastawione społeczeństwo.
Podsumowaniem niech będzie cytat Marii Grzegorzewskiej:
„Każdy ma prawo do szczęścia i swego miejsca w społeczeństwie”.