• Czcionka:
  • A
  • A+
  • A++
  • zresetuj wielkość interlinii
  • włącz większą interlinie+
  • Kontrast:
  • włacz kontrast
  • wyłacz kontrast
  • Mapa strony:
  • mapa strony

Tekst łatwy do czytaniaInformacje o przedszkolu w języku migowym

Zobacz wszystko

 ,, Dzieci przekraczają delikatną granicę poznania tego, co najwazniejsze, a niewidoczne dla oka, bo dobrze widzie się tylko sercem...”

                                                       Mały Książę A. Saint - Exupery 

 

  Integracja  w  przedszkolu

 

Integracja w naszym przedszkolu to wspólne ,,bycie razem” dzieci zdrowych i niepełnosprawnych,  dzieci o różnych możliwościach, potrzebach i zainteresowaniach jednoczących się we wspólnym działaniu.

Przedszkole nasze stwarza szansę na spotkanie się różnych dzieci i kształtuje w nich szczególną wrażliwość na drugiego człowieka, na jego specyficzne potrzeby, na jego doskonałości i niedostatki. Dzieci uczą się tolerancji, szacunku, szczerości, przyjaźni i wyrozumiałości.....Dzieci zdrowe i niepełnosprawne wzajemnie się poznają, oswajają ze swoją innością, wpływają na siebie, stwarzają sytuacje, które w naturalny sposób modyfikują zachowania. Naturalność reakcji wzmacnia zaufanie do siebie dzieci niepełnosprawnych i pomaga im w odnajdywaniu własnej tożsamości. Możliwość uczestnictwa w grupie rówieśniczej stymuluje rozwój dzieci niepełnosprawnych chroniąc je jednocześnie przed izolacją. Doświadczenia zdobyte w gronie zdrowych, prawidłowo rozwijających się dzieci daje im warunki niezbędne w drodze do samodzielności i opanowania licznych umiejętności i sprawności takie jak m.in. mowa, sprawności psychoruchowe oraz doświadczenia emocjonalne będące bazą do tworzenia pozytywnego obrazu samego siebie oraz kształtujące dobre relacje z innymi ludźmi.

 

     Dzieci pełnosprawne w obcowaniu z niepełnosprawnymi rówieśnikami   uczą się:

-  większej tolerancji wobec innych,

-  akceptowania niepełnosprawności,

-  odpowiedzialności i życzliwości wobec innych,

-  większej otwartości na innych,

-  mają większą świadomość tego, że nie wszyscy są jednakowi, co   nie znaczy, że są przez to gorsi,

-  dostrzegają, coraz lepiej rozumieją ograniczenia samodzielności swoich kolegów i troszczą się o nie,

-  uczą się większej wytrwałości i cierpliwości w pokonywaniu własnych trudności.

 

 Dzieci niepełnosprawne obserwując na co dzień pełnosprawnych rówieśników:

-  zapominają o swoich ułomnościach,

-  nabierają większej pewności siebie,

-  odnajdują swoje miejsce w środowisku, co w przyszłości umożliwi im odważniej patrzeć na świat,

-  starają się im dorównać, mobilizując się do większego wysiłku, a  jednocześnie lepiej się rozwijają fizycznie i psychiczne.

 

  Zalety grupy integracyjnej:

  • Mała liczebność (- dzieci niepełnosprawne są kwalifikowane na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydawanego przez publiczną poradnię psychologiczno – pedagogiczną.)
  • Kolejna zaleta grupy integracyjnej to praca dwóch nauczycieli jednocześnie: nauczyciela prowadzącego i nauczyciela wspomagającego, który jest pedagogiem specjalnym. Grupy pracują w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego.
  • Dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych program jest modyfikowany, czyli dostosowany do dynamiki rozwoju, możliwości dzieci i ich indywidualnego tempa pracy.
  • Podczas zajęć występuje indywidualizacja w procesie uczenia się. Zadania dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych są inne, o różnym stopniu trudności, doskonalące słabiej opanowane umiejętności i wiadomości, przeznacza się na ich wykonanie więcej czasu. Najczęściej jednak organizowane są takie sytuacje dydaktyczne i wychowawcze, w których uczniowie zdrowi i niepełnosprawni podejmują wspólne, różnorodne działania, są partnerami, razem pokonują trudności i osiągają sukcesy. Sytuacje te sprzyjają nie tylko uspołecznieniu,  ale podnoszą poczucie własnej wartości i budzą wiarę w swoje możliwości.

 

            Wychowanie i kształcenie integracyjne przynosi więc korzyści każdemu dziecku  w przedszkolu oraz całej społeczności przedszkolnej, a w przyszłości pozwoli stworzyć bardziej wyrozumiale, tolerancyjne i pozytywnie nastawione społeczeństwo.

 

                     Podsumowaniem niech będzie cytat Marii Grzegorzewskiej:

        „Każdy ma prawo do szczęścia i swego miejsca w społeczeństwie”.  

Przekierowanie na stronę Facebook